sâmbătă, 29 august 2009

Satul banatean

Cateva cuvinte despre satul banatean, populat de romani, svabi,secui,sarbi,bulgari, o contopire a traditiilor si obiceiurilor pot spune, banatenii sunt deschisi sa experimenteze tot ce e nou,dar in acelasi timp conservatori ale vechiilor obiceiuri, au luat cate putin de la fiecare astfel s-a nascut o civilizatie ospitaliera si binevoitoare, cu credinta in Dumnezeu, duminica si in orice Sarbatoare Crestina, fiind pline bisericiile satului.Satenii banateni detin in procent de 99 % biserici catolice, cruce si mesaj de binevenit la orice intrare si iesire din sat, foraje proprii de apa in mai toate gospodariile, cazan de rachie :)))) ,stalog ptr animale(vaci si cai), cotete de oratanii ( gaini,gasce,rate, curci), cosina de porci, propria caruta cu cai, parcela de pamant muncita propriu, gradina si legume si zarzavaturi, propria afumatoare ptr mezeluri preparate dupa taierea porcului, staul ptr oi (care numai pe perioada iernii sunt in propria gospodarie, primavara,vara si toamna sunt date la ciobanul satului, de la care se scoate branza buna, el se ocupa de tunsul oilor, de muls si de prepararea branzei, tot el pune la murat branza pe iarna..un deliciu), gradinuta de flori din fata casei,vita de vie din care stoarce mustul bun care mai tarziu devine vin,livada de pomi fructiferi si multe altele.Am avut noroc ca in acest concediu sa 'evadam' putin din civilizatia Timisorii si sa petrecem cateva zile la sat,la aer curat, in mijlocul naturii, am explorat fiecare coltisor la casii,gradinii si straziilor satului, am stat de vorba cu batrani, cu copii, m-am certat cu gastele de pe ulita care s-au luat dupa noi, treceam prevazatoare pe langa cocosii tafnosi, am profitat de fiecare artezie sa beau apa buna, am mancat prune,pere, mere buneeeeeeeeeeee rau, sunt pline strazile de pomi fructiferi, pline gradinile de legume, pline holdele de floarea soarelui, sfecla si porumb, ii multumesc lui Dumnezeu ca m-am nascut intr-un loc binecuvantat BANAT

cerbul prins in gradina matusii, dupa ce a fugit din rezervatia de la Sarlota (locul preferat de vanatoare al regimului comunist) :
stupiii din care primim miere buna in fiecare an :telina : menta :

gutui :
ludaie buna de placinta :
cimbru :
soba mare :
cuina :
plecam pra ulita :






doua babe la givan :








casa veche parasita :


fost stalog de cai si vaci :





o uina dornica de givan cand o audzit larma pra ulita :o fetita cuminte care a scos capul de dupa gard auzind copii pe strada, de la aceasta fetita 'trebuia' copiii mei sa primeasca o lectie de viata (dar bineanteles ca au ratat-o,ca de obicei cu sfaturile bune :((, am intrebat-o ce face, mi-a spus ca se joaca, am ridicat capul, am privit peste gard si nu am zarit nici urma de jucarie, o groapa de nisip ceva,nimic, pai zic : cu ce? zice : uite cu closca si cu puisorii ei? eu am crezut ca nu aud bine, dar stiam clar despre ce joaca vorbeste, copiii mei au ratat totul din pacate :

















am taiat-o prin gragina pra la un uica bun,care ne-o zis ca tante rozii sta bas in capatul graginii lui :





am ajuns in pod unde am gasit ceapa la uscat si sapun de rufe facut propriu :





barbatii scot apa rece din fantana,sa avem la masa :


biserica ortodoxa din Remetea, nou construita :


Masloc :
Lipova :

nu e gata :)))))))))))

6 comentarii:

Carmen spunea...

Nu mai zic nimic,doar ca te ţuc si ca te asteapta un premiu la mine!

SoSheSays spunea...

Frumoasa postare, mi-a placut si mai ales mi-au placut pozele!
:) ce înseamnă uica?

Claudia-Maria spunea...

Carmen iti multumesc din suflet pre premiu, love u.
Frumoasa uica inseamna nenea,ceva de genul asta, regionalism banatean uina - tanti, uica-nenea, te-am lamurit? pusi

iulia AKA nana spunea...

HeHe! :) imi place ff mult postarea :X mai ales k e vb de satul unde am crescut eu si unde imi petrec mereu cateva saptamani de vacanta. Fetita care se juca cu closca si puii ei e fata padurarului din sat, o scumpete mica :X si in casa aceea parasita mergeam odata cu prietena mea de atunci, Alexandra, si stateam de povesti pe acolo... off ce vremuri... pacat ca nu mai sta in Buzad :D
Te pup :*

Claudia-Maria spunea...

Nana si eu te pup iubita mica :))

Anonim spunea...

felicitari!superb comentariul!ma trec fiorii chiar si acum dupa ce am terminat de citit a doua oara, mi a placut mult ce ai scris dar ar mai fii o gramada de povestit despre buzad,satul copilariei mele...ce vremuri,cate amintiri frumoase!in viitorul apropiat acest sat va fii un minunat sat de vacanta

Trimiteți un comentariu